Nieuwer bericht Nieuwer bericht Voorpagina Eerder bericht Eerder bericht

woensdag 28 maart, 2007
Lees Voor

WEB 2.0 ; zijn we klaar voor de werkelijkheid?

Door DanniŽlle Quadakkers om 15:27 uur (888x gelezen)
Trefwoord(en): ,

Tja, wat kan ik nog toevoegen aan de verslagen die gisteren al zijn gemaakt van het CWIS congres? Ik ga het toch proberen! Al direct na het bekendmaken van het onderwerp ‘WEB 2.0 : zijn we klaar voor de werkelijkheid?’ bleek de belangstelling overweldigend en werd er uitgeweken naar Mediaplaza waar gisteren zo’n 200 bezoekers aanwezig waren. Na een korte inleiding was er (tussen alle netwerkpauzes door) tijd voor zeven presentaties.

Als eerste hielden Maarten Siffels en Laurens Vreekamp van de KRO een presentatie. Hoe gaat de Publieke Omroep om met WEB 2.0 verschijnselen en de burger als reporter? Bij de KRO denk ik toch vaak aan een duffe en saaie omroep maar het blijkt dat ook deze omroep, in navolging van de VPRO aan de weg timmert met nieuwe media. Er werden twee concepten belicht, getiteld Uitgelicht en Moodstreams. Bij het eerste concept moet je denken aan een steeds wisselende themapagina (bv. over Herman Brood) waarin allerlei beeld- en geluidsmaterialen uit het KRO archief ter beschikking worden gesteld. Moodstreams is een concept waarbij je op basis van je gemoedstoestand naar diverse passende muziekjes kunt luisteren. Ik kon niet direct een link leggen met het onderwijs maar het is fijn om te horen dat de VPRO (met name 3voor12) navolging krijgt, al zal de KRO zich in eerste instantie op een andere doelgroep richten.

De link met het onderwijs kon ik wel vrij snel leggen tijdens het verhaal van Willem Karssenberg. Hij vertelde zeer enthousiast over het gebruik van Skype en Pamela bij het oefenen van telefoongesprekken in een klas. Door genoemde programma’s kan een leerling voortaan zelf bepalen wanneer hij of zij deze gesprekjes oefent en dankzij Pamela is het zelfs mogelijk om die gesprekken op een memory stick te zetten en die kan dan weer doorgespeeld worden aan de docent ter beoordeling. Ik kan me voorstellen dat deze toepassing ook gebruikt kan worden in een talenpracticum op een lerarenopleiding. Studenten oefenen hun uitspraak en de docent beoordeelt aan de hand van de opnames op de memory stick of de student deze voldoende beheerst.

Naar de presentatie van Harald Warmelink was ik zeer benieuwd. Hij zou ingaan op de inzet van games in het onderwijs en heeft voor zijn afstudeeronderzoek een aantal multi-user game environments geanalyseerd vanuit een pedagogisch standpunt. Het grootste deel van zijn presentatie ging helaas op aan de beschrijving van deze games (Neverwinter Nights, Active Worlds en Second Life) en ik vond dat de pedagogische standpunten niet voldoende aan bod kwamen. Gelukkig staat zijn scriptie online en de geÔnteresseerden kunnen hier de link vinden.

Hoe kun je Hyves inzetten in het onderwijs? De presentatie van Indira Reynaert die eerder al een weblog inzette bij een studietaak en volgend schooljaar aan de slag wil met Second Life vertelde enthousiast over haar bevindingen. Ondanks dat Hyves geen onderwijsmodules kent en een sociale tool is (en zeker geen onderwijstool) waren studenten zeer enthousiast over de manier van communiceren via Hyves. Geen vervanger van een ELO maar als experiment zeer geslaagd.

Fontys collega Pierre Gorissen ging daarna in op de geldende auteursrechten en plichten binnen de WEB 2.0 omgeving en behandelde daarbij ook Creative Commons. Pierre ziet een taak voor een mediatheek om zicht te krijgen op de geldende auteursrechten. En daarnaast natuurlijk ook het opvoeden van docenten en studenten. Je mag niet zomaar een plaatje of foto van internet gebruiken zonder toestemming van de eigenaar ook al staat er geen Creative Commons licentie op de site!

De presentatie van HarriŽt Damen ging over YouTube, u allen wel bekend. Haar verhaal was bij mij in ieder grotendeels bekend, over de werking van YouTube met groepen, ratings, tags, het toekennen van sterren e.d. Een toepassing voor het onderwijs zou het aanbieden van filmpjes in een een gesloten groep kunnen zijn. Studenten kunnen zo op een hele makkelijke manier filmpjes uploaden en ze bepalen zelf welke personen deze filmpjes mogen zien. Roept bij mij wel de vraag hoe het dan zit met het geldende auteursrecht? Mag je zomaar een filmpje op internet zetten (ook al is het in een gesloten omgeving) waar ook leerlingen in voorkomen die geen toestemming hiervoor gegeven hebben? Lijkt me iets wat je eerst zou moeten uitzoeken.

Als laatste mocht Sandra Passchier van Surfnet vertellen hoe de nieuwe website van Surf eruit gaat zien. De Surnetvideotheek wordt vernieuwd evenals Surfgroepen. De vormgeving van de videotheek vond ik wel heel erg opzichtig gejat van YouTube inclusief ratings etc. Ook komt er een startportal waar iedereen zijn eigen startpagina (Mijn Surf) kan beheren. Leuke initiatieven maar de lancering is pas in september 2007. Hopelijk is er dan nog geen WEB 3.0 revolutie geweest…

Voor meer verslagen kun je terecht op diverse weblogs en internetsites. WoW!ter heeft ze verzameld op del.icio.us en ik verwijs je graag naar zijn, nu al, uitgebreide verzameling. Daar komen in de loop van de week vast nog meer linkjes bij.


5 Reacties

  1. Toch maar een verslag geschreven, ik dacht dat je jezelf die moeite ging besparen wink
    Ik heb een gedeelte van de presentaties online gevolgd (voor zover dat van achter de balie ging) en via het backchannel mee geroddeld.  Was zeker een interessante bijeenkomst. Jammer dat je een hoop dingen al een keer hebt gehoord als je een beetje actief verschillende weblogs bij houdt, maar toch zeker de moeite waard.
    Ik hoor overigens dat je de workshop netwerken nog in de praktijk hebt kunnen brengen bij Willem: http://www.karssenberg.nl/weblog/2007/03/bibliobloggers.html smile

    Reactie van Jeroen van Beijnen op 28-03-07 om 19:29 uur #
  2. Tja, als blogger moet je wel grin Tijdens de presentaties werd op een gegeven moment het chatkanaal geprojecteerd via de beamer en ik zag je naam ertussen staan. Leuk! En je vragen zijn ook gesteld aan de sprekers maar dat heb je waarschijnlijk live meegekregen.

    Reactie van . op 29-03-07 om 07:50 uur #
  3. Uitgebreid verslag zeg! Helemaal eens met je conclusies over de afzonderlijke presentaties.

    Reactie van Marina op 29-03-07 om 09:40 uur #
  4. Misschien eens even kijken naar:
    http://www.youtube.com/profile?user=CABKZWOLLE

    Reactie van . op 31-03-07 om 10:55 uur #
  5. en http://www.cabk.nl

    Reactie van . op 31-03-07 om 10:56 uur #
Commenting is not available in this weblog entry.