dinsdag 28 oktober, 2014

Hebben kinderen recht op mediawijsheid?

Door Jan van Rossum om 15:06 uur
Trefwoord(en):

De wijze waarop we met elkaar communiceren is de laatste jaren ingrijpend veranderd. Vrijwel iedereen is via een smartphone, laptop en tablet voortdurend met elkaar en met het internet verbonden. Ook kinderen. Zij maken volop gebruik van alle mogelijkheden die de nieuwe mediaplatformen ons bieden. Het gebruik van media door en voor kinderen blijft bovendien stijgen en kinderen gaan steeds jonger, vaker en langer online. De meeste kinderen beschouwen directe toegang tot internet inmiddels ook als vanzelfsprekend.
Vanwege deze razendsnelle ontwikkelingen is het tijd dat we nadenken over welke kaders wij (opvoeders, docenten, overheid, industrie, mediamakers) nodig hebben om kinderen optimaal en in veiligheid te kunnen laten bewegen en ontwikkelen in deze nieuwe samenleving vol media.
lees verder

bron: ictnieuws.nl 28-10-2014

maandag 27 oktober, 2014

Autismeklas werpt onderwijs terug in verleden

Door Jan van Rossum om 14:14 uur
Trefwoord(en):

Aparte klassen voor autisten zijn een slechte ontwikkeling voor het onderwijs… De klas moet juist een afspiegeling van de maatschappij zijn (opiniestuk)
lees verder

bron: http://www.joop.nl/opinies  19-10-2014

Onderzoek apen geeft inzicht in pesten op school

Door Jan van Rossum om 14:04 uur
Trefwoord(en):

Dat het gepest op scholen soms ernstige gevolgen kan hebben bleek vorige week op een school in Voorburg, waar een jongen werd doodgestoken. En gister zei onder andere het Nederlands Jeugdinstituut dat van school veranderen niet helpt voor gepeste kinderen. Maar waarom pesten kinderen überhaupt?
lees (kijk) verder  = video
bron: NPO 21-10-2014

lees ook: Andere school bij pesten helpt niet
bron: NOS 19-10-2014

Kwaliteit van informatie over time-out als opvoedstrategie op Internet is zelden voldoende

Door Jan van Rossum om 13:28 uur
Trefwoord(en):

Informatie op het internet over time-out als opvoedstrategie. Een analyse met inhoudelijke en formele criteria /  Christa Nieuwboer, Tristan Frencken, Randy ter Hark.
lees verder
bron: http://www.pedagogiek-online.nl
let op: inlogcode nodig = a136103 ww: mediatheek11

woensdag 8 oktober, 2014

Opbrengstgericht werken met kleuters zonder de CITO-toets

Door Jan van Rossum om 13:10 uur
Trefwoord(en):

Begin november 2013 is door de Tweede Kamer bevestigd dat scholen vrij zijn in de manier waarop ze bij hun kleuters de ontwikkeling willen toetsen. De afname van de Cito-toetsen is geen verplichting maar een vrije keuze. Dit instrument leidt bij onderbouwleraren veelal tot bezwaren ten aanzien van de wijze van afname en de interpretatie van de resultaten. Maar nog meer dan deze bezwaren belichaamt de Cito-toets alles waar onderbouwleraren het niet mee eens zijn, namelijk: een kleuter aan een tafeltje met een papier voor zich en een potlood in zijn hand. Kleuters horen in hun visie te leren door te spelen in een rijke omgeving en ‘lesjes’ zijn speelse activiteiten.
lees verder

bron: wij-leren.nl

Codeweek 11 - 16 oktober

Door Jan van Rossum om 12:56 uur
Trefwoord(en):

Het is nieuw én Nederland doet ook mee: de Europese Codeweek. Ook wij zijn actief: Pauline Maas heeft namens Bureau Jeugd & Media in opdracht van Kennisnet/Mijn Kind Online een heel mooi pakket gemaakt. Op 10 oktober komt ook de bijbehorende website online: http://www.codekinderen.nl
lees verder

bron: Bureau Jeugd en Media 1-10-2014

Conferentie passend onderwijs en (hoog)begaafdheid 12 november

Door Jan van Rossum om 12:51 uur
Trefwoord(en):

Op 11 en 12 november organiseert het Informatiepunt Onderwijs & Talentontwikkeling (SLO) in opdracht van het Ministerie van OCW de conferentie ‘Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid’.
lees verder

Leerlingen komen op school nauwelijks toe aan lezen

Door Jan van Rossum om 12:33 uur
Trefwoord(en):

a, nu is het - geheel volgens het thema - ‘Feest’ tijdens de zestigste Kinderboekenweek. Maar als de vlaggetjes zijn opgeborgen komen leerlingen op veel basisscholen nauwelijks nog toe aan lezen. (aldus kinderboekenschrijver Jacues Vriens)
lees verder

bron: Eindhovens Dagblad 2-10-2014

woensdag 1 oktober, 2014

Help de kinderen om het zelf te doen: 100 jaar Montessori-onderwijs

Door Jan van Rossum om 09:13 uur
Trefwoord(en):

Het 100-jarige bestaan van het Montessori-onderwijs in Nederland wordt morgen gevierd in Noordwijk aan Zee, waar grondlegster Maria Montessori ligt begraven. Na een eeuw is het Montessori-onderwijs een tikkeltje minder vrij, maar nog steeds modern.
lees verder
bron: Trouw de Verdieping 1-10-2014

woensdag 24 september, 2014

Ploeteren is niet genoeg

Door Jan van Rossum om 09:44 uur
Trefwoord(en):


Vandaag verschijnt het boek “Meester Mark draait door: ten onder in het onderwijs” Het dagblad Trouw van 24 september wijdt er een uitgebreid artikel aan: “Journalist Mark van der Werf werd meester op een basisschool. Anderhalf jaar later gooit hij het bijltje erbij nee. ‘Ik ben naïef geweest.’”
lees verder “Hoe ik mislukte als leraar”
bron: Trouw: de Verdieping 1-10-2014
lees ook: Nauwelijks tijd om goed les te geven (Trouw De Verdieping 8-10-2014)
lees ook: Niet reflecteren, maar gewoon leren lesgeven (Trouw De Verdieping 6-10-2014)
lees ook: Werkdruk, een veelkoppig monster in het onderwijs (Trouw De Verdieping 4-10-2014)

In de Volkskrant van 25-9-2014 eveneens een interview over het boek onder de de titel “Overmeesterd” (via Lexis Nexis)
Het boek zelf is voor de mediatheek in bestelling.

dinsdag 23 september, 2014

Dirk Weber wint Thea Beckmanprijs

Door Jan van Rossum om 14:11 uur
Trefwoord(en):


Tijdens het schrijversweekend dat themapark Archeon jaarlijks organiseert in samenwerking met de Schrijvers van de Ronde Tafel, is de Thea Beckmanprijs voor het beste historische jeugdboek vandaag uitgereikt aan Dirk Weber voor De goochelaar, de geit en ik, een uitgave van Querido.
lees verder

bron: http://www.literatuurplein.nl

Onderwijsbegroting 2015: doorgeschoten drang naar excellentie

Door Jan van Rossum om 14:05 uur
Trefwoord(en):

Het kabinet focust erg op een kleine groep leerlingen die het toch wel zou halen. We moeten naar de top en streven naar excellentie, terwijl Nederlandse leerkrachten het al zo goed doen in internationale vergelijkingen. Door de over ambitie van het kabinet moeten bijvoorbeeld meer leerkrachten een master gaan halen en moet zittenblijven van jonge kinderen op de basisschool voorkomen worden. CNV Onderwijs is voorstander van professionalisering en het streven naar verbeteringen, maar niet alleen in woorden en symboolmaatregelen, maar met de juiste randvoorwaarden in de klas en in het team.
lees verder

bron: http://www.cvno.nl  16-9-2014

Op de democratische school bepalen de kinderen het zelf

Door Jan van Rossum om 13:57 uur
Trefwoord(en): ,

Tien jaar geleden kwamen de eerste scholen waar leerlingen zelf konden bepalen of en wat ze leerden.  De ‘Iederwijsscholen’, konden rekenen op veel weerstand. Politici spraken van ‘veredelde speelplaatsen’. Veel van die - vaak particuliere - scholen gingen weer ter ziele. Door negatieve inspectierapporten en dalende leerlingenaantallen moesten ze, soms na jarenlange rechtszaken, hun deuren sluiten. Tien jaar geleden kwamen de eerste scholen waar leerlingen zelf konden bepalen of en wat ze leerden.  De ‘Iederwijsscholen’, konden rekenen op veel weerstand. Politici spraken van ‘veredelde speelplaatsen’. Veel van die - vaak particuliere - scholen gingen weer ter ziele. Door negatieve inspectierapporten en dalende leerlingenaantallen moesten ze, soms na jarenlange rechtszaken, hun deuren sluiten.
Voor het eerst in jaren is er nu weer een democratische basisschool die subsidie krijgt van de overheid en daarmee onder het reguliere onderwijs valt: De Vallei in Elst.
lees verder

bron: Trouw De Verdieping 23-9-2014

Week tegen pesten en positieve groepsvorming

Door Jan van Rossum om 13:48 uur
Trefwoord(en):

‘Maak pesten bespreekbaar!’ Dat is de belangrijkste boodschap van de organisatoren van de Week tegen Pesten die gehouden wordt van 22 t/m 26 september 2014. Een goede invalshoek! Want het is niet goed om te zwijgen over pesten. Erover praten en opkomen voor gepeste kinderen kan zeker een halt toeroepen aan pesten. En dat is hard nodig, want pesten op school bedreigt kinderen in hun ontwikkeling.
lees verder

bron: Onderwijsnieuwdienst 19-9-2014

woensdag 17 september, 2014

Politiek houdt onderwijs in de tang

Door Jan van Rossum om 09:13 uur
Trefwoord(en):

De politiek heeft haar greep op het onderwijs niet verslapt, maar juist versterkt. Na de mislukking van onderwijsvernieuwingen als de basisvorming, studiehuis en het nieuwe leren, oordeelde de Commissie Dijsselbloem in 2008 dat de overheid moest ophouden met het invoeren van koerswijzigingen op school zonder de effecten te hebben getest. Maar sindsdien is de overheid zich nog intensiever gaan bemoeien met de manier waarop in Nederland onderwijs gegeven wordt.
lees verder

bron: Trouw: De Verdieping 17-9-1014

Pagina 1 van 121  1 2 3 >  Last »