woensdag 1 oktober, 2014

Help de kinderen om het zelf te doen: 100 jaar Montessori-onderwijs

Door Jan van Rossum om 09:13 uur
Trefwoord(en):

Het 100-jarige bestaan van het Montessori-onderwijs in Nederland wordt morgen gevierd in Noordwijk aan Zee, waar grondlegster Maria Montessori ligt begraven. Na een eeuw is het Montessori-onderwijs een tikkeltje minder vrij, maar nog steeds modern.
lees verder
bron: Trouw de Verdieping 1-10-2014

woensdag 24 september, 2014

Ploeteren is niet genoeg

Door Jan van Rossum om 09:44 uur
Trefwoord(en):


Vandaag verschijnt het boek “Meester Mark draait door: ten onder in het onderwijs” Het dagblad Trouw van 24 september wijdt er een uitgebreid artikel aan: “Journalist Mark van der Werf werd meester op een basisschool. Anderhalf jaar later gooit hij het bijltje erbij nee. ‘Ik ben naďef geweest.’”
lees verder “Hoe ik mislukte als leraar”
bron: Trouw: de Verdieping 1-10-2014
lees ook: Nauwelijks tijd om goed les te geven


In de Volkskrant van 25-9-2014 eveneens een interview over het boek onder de de titel “Overmeesterd” (via Lexis Nexis)
Het boek zelf is voor de mediatheek in bestelling.

dinsdag 23 september, 2014

Dirk Weber wint Thea Beckmanprijs

Door Jan van Rossum om 14:11 uur
Trefwoord(en):


Tijdens het schrijversweekend dat themapark Archeon jaarlijks organiseert in samenwerking met de Schrijvers van de Ronde Tafel, is de Thea Beckmanprijs voor het beste historische jeugdboek vandaag uitgereikt aan Dirk Weber voor De goochelaar, de geit en ik, een uitgave van Querido.
lees verder

bron: http://www.literatuurplein.nl

Onderwijsbegroting 2015: doorgeschoten drang naar excellentie

Door Jan van Rossum om 14:05 uur
Trefwoord(en):

Het kabinet focust erg op een kleine groep leerlingen die het toch wel zou halen. We moeten naar de top en streven naar excellentie, terwijl Nederlandse leerkrachten het al zo goed doen in internationale vergelijkingen. Door de over ambitie van het kabinet moeten bijvoorbeeld meer leerkrachten een master gaan halen en moet zittenblijven van jonge kinderen op de basisschool voorkomen worden. CNV Onderwijs is voorstander van professionalisering en het streven naar verbeteringen, maar niet alleen in woorden en symboolmaatregelen, maar met de juiste randvoorwaarden in de klas en in het team.
lees verder

bron: http://www.cvno.nl  16-9-2014

Op de democratische school bepalen de kinderen het zelf

Door Jan van Rossum om 13:57 uur
Trefwoord(en): ,

Tien jaar geleden kwamen de eerste scholen waar leerlingen zelf konden bepalen of en wat ze leerden.  De ‘Iederwijsscholen’, konden rekenen op veel weerstand. Politici spraken van ‘veredelde speelplaatsen’. Veel van die - vaak particuliere - scholen gingen weer ter ziele. Door negatieve inspectierapporten en dalende leerlingenaantallen moesten ze, soms na jarenlange rechtszaken, hun deuren sluiten. Tien jaar geleden kwamen de eerste scholen waar leerlingen zelf konden bepalen of en wat ze leerden.  De ‘Iederwijsscholen’, konden rekenen op veel weerstand. Politici spraken van ‘veredelde speelplaatsen’. Veel van die - vaak particuliere - scholen gingen weer ter ziele. Door negatieve inspectierapporten en dalende leerlingenaantallen moesten ze, soms na jarenlange rechtszaken, hun deuren sluiten.
Voor het eerst in jaren is er nu weer een democratische basisschool die subsidie krijgt van de overheid en daarmee onder het reguliere onderwijs valt: De Vallei in Elst.
lees verder

bron: Trouw De Verdieping 23-9-2014

Week tegen pesten en positieve groepsvorming

Door Jan van Rossum om 13:48 uur
Trefwoord(en):

‘Maak pesten bespreekbaar!’ Dat is de belangrijkste boodschap van de organisatoren van de Week tegen Pesten die gehouden wordt van 22 t/m 26 september 2014. Een goede invalshoek! Want het is niet goed om te zwijgen over pesten. Erover praten en opkomen voor gepeste kinderen kan zeker een halt toeroepen aan pesten. En dat is hard nodig, want pesten op school bedreigt kinderen in hun ontwikkeling.
lees verder

bron: Onderwijsnieuwdienst 19-9-2014

woensdag 17 september, 2014

Politiek houdt onderwijs in de tang

Door Jan van Rossum om 09:13 uur
Trefwoord(en):

De politiek heeft haar greep op het onderwijs niet verslapt, maar juist versterkt. Na de mislukking van onderwijsvernieuwingen als de basisvorming, studiehuis en het nieuwe leren, oordeelde de Commissie Dijsselbloem in 2008 dat de overheid moest ophouden met het invoeren van koerswijzigingen op school zonder de effecten te hebben getest. Maar sindsdien is de overheid zich nog intensiever gaan bemoeien met de manier waarop in Nederland onderwijs gegeven wordt.
lees verder

bron: Trouw: De Verdieping 17-9-1014

Aantal leerlingen dat naar de basisschool gaat neemt snel af

Door Jan van Rossum om 09:05 uur
Trefwoord(en):

Het aantal kinderen dat naar de basisschool gaat, neemt flink af. In 2012 waren het er nog anderhalf miljoen, in 2025 zijn het er 100 duizend minder - een daling van 7 procent. In sommige gemeenten neemt het aantal leerlingen met een derde of meer af, waardoor scholen zullen moeten sluiten.
lees verder
lees ook artikel in Trouw


bron: Volkskrant.nl 17-9-2014

Orthoconsultnieuws 17 september

Door Jan van Rossum om 08:57 uur
Trefwoord(en):

Veel nieuws in de orthoconsult nieuwsbrief van 17 september: lees hier!

maandag 15 september, 2014

Bert Prinsenprijs 2014 voor aanstormend pedagogisch talent

Door Jan van Rossum om 07:16 uur
Trefwoord(en): ,

Om de kwaliteit van de preventieve zorg voor jeugd blijvend onder de aandacht te brengen is de Bert Prinsenprijs in het leven geroepen. Ben je of ken je een aanstormend pedagogisch talent met een veelbelovend nieuw initiatief in de opvoedingsondersteuning? Meld deze dan aan voor de Bert Prinsenprijs!
lees verder

bron: jgz.captize.nl


maandag 8 september, 2014

Filosoferen achter de dom

Door Jan van Rossum om 08:56 uur
Trefwoord(en):

‘Filosoferen achter de Dom’ Een studiedag voor iedereen die Kinderfilosofie een warm hart toedraagt! Studiedag 1 november Utrecht.
lees verder

woensdag 3 september, 2014

Scholen, kom uit die kramp

Door Jan van Rossum om 13:42 uur
Trefwoord(en):

We zijn zo gewend aan hoe het onderwijs is georganiseerd dat we gestopt zijn erover na te denken. Het kán anders, zegt ondernemer Claire Boonstra, je moet kijken naar hoe je een kind ‘aanzet’.
lees verder

bron: Trouw 3-9-2014

dinsdag 2 september, 2014

Waarom beloningssystemen in de opvoeding niet werken

Door Jan van Rossum om 14:29 uur
Trefwoord(en):

Je kunt stickers plakken en goed gedrag betalen met klinkende munt. Soms heeft dat snel effect. En toch is het een slechte opvoed-methode, vindt Justine Mol.
lees verder
bron: http://www.oudersonline.nl
of kijk op de website van: www.justinemol.nl

donderdag 28 augustus, 2014

Meer dan helft van Nederlandse ouders onbekend met wat kinderen leren op school

Door Jan van Rossum om 14:20 uur
Trefwoord(en):

Meer dan tweederde van de ouders is over het algemeen erg tevreden over de juf of meester van hun kinderen. Dit blijkt uit recent onderzoek van online leerplatform Squla naar de visie op de onderwijsomgeving van 1.000 ouders van basisschoolleerlingen en 450 leerkrachten.
lees verder

bron: squla.nl 27-8-2014

dinsdag 26 augustus, 2014

Daarom duurt de kleutertijd een eeuwigheid

Door Jan van Rossum om 15:02 uur
Trefwoord(en):

Het brein van een vijfjarige verbruikt twee keer zoveel energie als dat van een volwassene. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Amerikaanse bodem. Het kan mogelijk verklaren waarom kinderen – relatief gezien – zo traag groeien.
lees verder

bron: scientias.nl 26-8-2014

Pagina 1 van 120  1 2 3 >  Last »