RSS Pedagogiek

dinsdag 8 april, 2014

Bewindslieden niet verrrast door klachten jonge leraren

Door Jan van Rossum om 12:32 uur
Trefwoord(en):

De roep om betere begeleiding van jonge leerkrachten heeft de bewindslieden op het ministerie van Onderwijs niet verrast. “We weten al langer dat een groot deel van de beginnende leraren het onderwijs de rug toekeert omdat ze zich in het diepe gegooid voelen”, schrijven minister Jet Bussemaker (PvdA) en staatssecretaris Sander Dekker (VVD) zaterdag in een reactie op een artikel in het AD. (Helft jonge docenten dreigt op te stappen)
en lees ook: enquete
lees verder: 46 % jonge docenten overweegt te stoppen (Trouw De Verdieping 5-4-2014)

bron: NRC.nl 5-4-2014

dinsdag 1 april, 2014

Gen ontdekt dat puberteit vertraagt

Door Jan van Rossum om 17:58 uur
Trefwoord(en):

Wetenschappers hebben een gen ontdekt dat invloed uitoefent om het moment waarop kinderen in de puberteit belanden. Het gen kan in ieder geval deels verklaren waarom sommige kinderen heel laat in de puberteit terechtkomen en speelt wellicht zelfs een rol wanneer de puberteit nooit aanbreekt.
lees verder
bron: Scientias.nl 26-3-2014

Probleemleerlingen: aandacht werkt beter dan strafwerk

Door Jan van Rossum om 17:54 uur
Trefwoord(en):

Leraren zijn vaak niet goed genoeg opgeleid om probleemleerlingen te helpen. Lastig, zeker nu komend schooljaar meer ‘zorgleerlingen’ in het reguliere onderwijs komen. Tijd voor bijscholing.
lees verder
bron: Trouw De Verdieping 1-4-2014

Autisme ontstaat al in baarmoeder

Door Jan van Rossum om 17:02 uur
Trefwoord(en):

Autisme is waarschijnlijk al waarneembaar in het brein van baby’s voordat ze worden geboren, zo blijkt uit nieuw wetenschappelijk onderzoek. 
lees verder

bron: Nu.nl 1-4-2014

dinsdag 25 maart, 2014

Kennisportal Onderwijs gelanceerd

Door Jan van Rossum om 14:57 uur
Trefwoord(en):

Dinsdagmiddag 11 maart is de NRO Kennisportal Onderwijs gelanceerd. Dat gebeurde tijdens de Kennismarkt OCW waar ook het officiële startschot voor het NRO klonk.
De Kennisportal Onderwijs is een webtoepassing waarmee diverse Nederlandstalige databases en websites via één ingang ontsloten worden. Op moment van lancering zijn er 17 databases en websites bij aangesloten. Alle presenteren ze betrouwbare informatie voor de onderwijspraktijk.

inloggen

We krijgen er betere scholen door

Door Jan van Rossum om 14:10 uur
Trefwoord(en):

Interview met rector Rob Stevelmans, de man die de lastigste taak wacht bij de invoering van de Wet op het Passend Onderwijs doet niet aan doemdenken en zwartkijken. “Het lijkt een beetje onze volksaard alleen de problemen te zien….
lees verder

bron: Trouw De Verdieping 25-3-2014

dinsdag 18 maart, 2014

Nog even, en elke leerling behoort tot een probleemgeval

Door Jan van Rossum om 15:17 uur
Trefwoord(en):

Tien jaar geleden hoorde je rond dit thema nog wel eens een dissident geluid. Zo vond de Groningse onderwijskundige Henk Guldemond hoogbegaafdheid geen ramp. Hij had er in opdracht van ...
lees verder
bron: Trouw.nl De Verdieping 18-3-2014

woensdag 12 maart, 2014

Zoek je doelgroep online op

Door Jan van Rossum om 11:00 uur
Trefwoord(en):

Als mensen “alles” opzoeken op internet, moeten zij daar dan niet óók steun en hulp vinden bij sociale, maatschappelijke en psychische vragen en problemen? Jongeren zijn veel online, dus moeten ze daar, gemakkelijk en anoniem, vragen kunnen stellen over drugs en seks; ouders zitten constant op hun tablet of smartphone, ze moeten daar informatie en ondersteuning vinden zonder de deur uit te hoeven.
lees verder
bron: NJI 8-3-2014

maandag 10 maart, 2014

Kinderen ‘sekseneutraal’ opvoeden is vooruitgang

Door Jan van Rossum om 14:40 uur
Trefwoord(en):

De ophef over nieuwe experimenten om kinderen op te voeden zonder rolpatronen, is overdreven, vindt hoogleraar Lies Wesseling.
lees verder

bron: Trouw De Verdieping 10-3-2014

maandag 3 maart, 2014

Academisch denkniveau kan interessant zijn, maar laten we het pedagogische alsjeblief niet vergeten

Door Jan van Rossum om 14:55 uur
Trefwoord(en):

Een kwart van de beginnende docenten haakt binnen vijf jaar af. ‘ Zondag 16 februari schoven Tingue Klapwijk (leraar van het jaar 2013) en Micha de Winter (hoogleraar Pedagogiek) aan bij het programma Buitenhof om hierover te praten. Klapwijk schat in dat zij veertig procent van haar tijd bezig is met administratieve taken en ziet hier een oorzaak van het probleem. De Winter voegt toe dat er ‘winst te behalen is in kwaliteit’ en doelt daarmee op het academisch opleiden van docenten. Een gesprek over administratieve taken, georganiseerd wantrouwen en nieuwe richtingen.
lees verder

bron: http://www.hetkind.org 27-2-2014

Ze willen mannen in de pedagogiek

Door Jan van Rossum om 14:48 uur
Trefwoord(en):

De vrouwelijke docent krijgt steeds meer moeite met de jongen in de klas”, zegt Marco Roelofs. De vierdejaars student is Coördinator Landelijke Belangen van Mannen van Pedagogiek. “Een kind heeft zo’n 20 vrouwelijke pedagogisch medewerkers en leerkrachten in z’n leven gehad voordat de eerste meester zijn hoofd om de hoek steekt.
lees verder

bron: Besturenraad voor Christelijk Onderwijs 27-2-2014

woensdag 26 februari, 2014

Pedagogen nekken onderwijs

Door Jan van Rossum om 14:34 uur
Trefwoord(en):

Een gesprek bij Buitenhof met Leraar van het Jaar Tingue Klapwijk en hoogleraar pedagogiek Micha de Winter was verhelderend. Klapwijk is een enthousiaste lerares, maar ze gruwt van de administratieve rompslomp.

Waarom is de administratieve regeldruk ontstaan? Een belangrijke reden ervoor is de invloed van pedagogen. Die zijn opgeleid om het onderwijs te helpen verbeteren. Hoe weet je evenwel dat iets verbetert? Meten is weten, ook in de pedagogiek. In de loop der tijd zijn tal van vragenlijsten en scoreformulieren het klaslokaal binnengekomen. Dat was tevens prachtig materiaal voor managers om grip te krijgen op leraren. Alle scores bijhouden collega’s, dan kunnen jullie laten zien hoe goed jullie bezig zijn. Maar de regeldruk is verworden tot de wal die het schip keert. Het is onzinnig regelneuken. - See more at: http://www.krapuul.nl/overig/blog/144815/pedagogen-nekken-onderwijs/#sthash.lC4gVwz1.dpuf

lees verder
24-2-2014

dinsdag 18 februari, 2014

Langdurig pesten heeft langdurig gevolg voor gezondheid

Door Jan van Rossum om 14:14 uur
Trefwoord(en):

Kinderen die langdurig gepest worden, houden daar langdurig gezondheidsklachten aan over. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek. En hoe langer kinderen gepest worden, hoe groter en langduriger het negatieve effect van pesten op de gezondheid is.
lees verder
bron: Scientias.nl 17-2-2014

maandag 10 februari, 2014

Tien jaar Facebook

Door Jan van Rossum om 13:40 uur
Trefwoord(en):

Facebook is jarig. Het sociale medium viert zijn tiende feestje en is daarmee een piepjong verschijnsel. Maar wel een verschijnsel waar wetenschappers geen genoeg van kunnen krijgen. In tien jaar tijd is er dan ook al een hoop onderzoek naar gedaan!
lees verder

bron: Scientias.nl 4-2-2014

Lees ook het artikel “Depressief door Facebook: opvoedstress in het digitale tijdperk. in: De groene Amsterdammer 6-2-2014 (nummer aanwezig in de mediatheek)

Alom worden ouders gewaarschuwd voor de desastreuze impact van de digitale activiteiten op de hersenen van de kinderen. Is die zorg terecht? Of hebben die ouders het vooral over zichzelf?

Onderwijs en uitgeverijen in debat over de toekomst van de lesmethode

Door Jan van Rossum om 09:58 uur
Trefwoord(en): ,

Op de conferentie Leermiddelen van de 21e eeuw wisselden de educatieve uitgeverijen en vertegenwoordigers van het onderwijsveld, zoals de PO-Raad, Kennisnet en het ministerie van OCW, met elkaar van gedachten over de toekomst van de huidige lesmethodes, papieren boeken en ICT in het onderwijs.
lees verder

bron: PO-Raad 7-2-2014

Lees in verband hiermee ook: Leerkracht teveel afhankelijk van methoden
bron: Onderwijs Brabant 7-2-2014


Pagina 3 van 47  <  1 2 3 4 5 >  Last »