RSS Pedagogiek

donderdag 30 oktober, 2014

Wat is de sleutel tot gedrag? Effectief communiceren met kinderen

Door Jan van Rossum om 14:29 uur
Trefwoord(en):

Wat is de sleutel tot gedrag?  Ruben en Jasper zitten bij elkaar in de klas. Hun moeders houden er verschillende opvoedmethodes op na. Natuurlijk houden ze ondanks het verschil in benadering wel veel van hun eigen kind.
lees verder

bron: how2talk2kids.nl, effectief communiceren met kinderen
30-10-2014

maandag 27 oktober, 2014

Autismeklas werpt onderwijs terug in verleden

Door Jan van Rossum om 14:14 uur
Trefwoord(en):

Aparte klassen voor autisten zijn een slechte ontwikkeling voor het onderwijs… De klas moet juist een afspiegeling van de maatschappij zijn (opiniestuk)
lees verder

bron: http://www.joop.nl/opinies  19-10-2014

Onderzoek apen geeft inzicht in pesten op school

Door Jan van Rossum om 14:04 uur
Trefwoord(en):

Dat het gepest op scholen soms ernstige gevolgen kan hebben bleek vorige week op een school in Voorburg, waar een jongen werd doodgestoken. En gister zei onder andere het Nederlands Jeugdinstituut dat van school veranderen niet helpt voor gepeste kinderen. Maar waarom pesten kinderen überhaupt?
lees (kijk) verder  = video
bron: NPO 21-10-2014

lees ook: Andere school bij pesten helpt niet
bron: NOS 19-10-2014

Kwaliteit van informatie over time-out als opvoedstrategie op Internet is zelden voldoende

Door Jan van Rossum om 13:28 uur
Trefwoord(en):

Informatie op het internet over time-out als opvoedstrategie. Een analyse met inhoudelijke en formele criteria /  Christa Nieuwboer, Tristan Frencken, Randy ter Hark.
lees verder
bron: http://www.pedagogiek-online.nl
let op: inlogcode nodig = a136103 ww: mediatheek11

woensdag 8 oktober, 2014

Conferentie passend onderwijs en (hoog)begaafdheid 12 november

Door Jan van Rossum om 12:51 uur
Trefwoord(en):

Op 11 en 12 november organiseert het Informatiepunt Onderwijs & Talentontwikkeling (SLO) in opdracht van het Ministerie van OCW de conferentie ‘Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid’.
lees verder

woensdag 1 oktober, 2014

Help de kinderen om het zelf te doen: 100 jaar Montessori-onderwijs

Door Jan van Rossum om 09:13 uur
Trefwoord(en):

Het 100-jarige bestaan van het Montessori-onderwijs in Nederland wordt morgen gevierd in Noordwijk aan Zee, waar grondlegster Maria Montessori ligt begraven. Na een eeuw is het Montessori-onderwijs een tikkeltje minder vrij, maar nog steeds modern.
lees verder
bron: Trouw de Verdieping 1-10-2014

dinsdag 23 september, 2014

Onderwijsbegroting 2015: doorgeschoten drang naar excellentie

Door Jan van Rossum om 14:05 uur
Trefwoord(en):

Het kabinet focust erg op een kleine groep leerlingen die het toch wel zou halen. We moeten naar de top en streven naar excellentie, terwijl Nederlandse leerkrachten het al zo goed doen in internationale vergelijkingen. Door de over ambitie van het kabinet moeten bijvoorbeeld meer leerkrachten een master gaan halen en moet zittenblijven van jonge kinderen op de basisschool voorkomen worden. CNV Onderwijs is voorstander van professionalisering en het streven naar verbeteringen, maar niet alleen in woorden en symboolmaatregelen, maar met de juiste randvoorwaarden in de klas en in het team.
lees verder

bron: http://www.cvno.nl  16-9-2014

Week tegen pesten en positieve groepsvorming

Door Jan van Rossum om 13:48 uur
Trefwoord(en):

‘Maak pesten bespreekbaar!’ Dat is de belangrijkste boodschap van de organisatoren van de Week tegen Pesten die gehouden wordt van 22 t/m 26 september 2014. Een goede invalshoek! Want het is niet goed om te zwijgen over pesten. Erover praten en opkomen voor gepeste kinderen kan zeker een halt toeroepen aan pesten. En dat is hard nodig, want pesten op school bedreigt kinderen in hun ontwikkeling.
lees verder

bron: Onderwijsnieuwdienst 19-9-2014

woensdag 17 september, 2014

Politiek houdt onderwijs in de tang

Door Jan van Rossum om 09:13 uur
Trefwoord(en):

De politiek heeft haar greep op het onderwijs niet verslapt, maar juist versterkt. Na de mislukking van onderwijsvernieuwingen als de basisvorming, studiehuis en het nieuwe leren, oordeelde de Commissie Dijsselbloem in 2008 dat de overheid moest ophouden met het invoeren van koerswijzigingen op school zonder de effecten te hebben getest. Maar sindsdien is de overheid zich nog intensiever gaan bemoeien met de manier waarop in Nederland onderwijs gegeven wordt.
lees verder

bron: Trouw: De Verdieping 17-9-1014

Orthoconsultnieuws 17 september

Door Jan van Rossum om 08:57 uur
Trefwoord(en):

Veel nieuws in de orthoconsult nieuwsbrief van 17 september: lees hier!

maandag 15 september, 2014

Bert Prinsenprijs 2014 voor aanstormend pedagogisch talent

Door Jan van Rossum om 07:16 uur
Trefwoord(en): ,

Om de kwaliteit van de preventieve zorg voor jeugd blijvend onder de aandacht te brengen is de Bert Prinsenprijs in het leven geroepen. Ben je of ken je een aanstormend pedagogisch talent met een veelbelovend nieuw initiatief in de opvoedingsondersteuning? Meld deze dan aan voor de Bert Prinsenprijs!
lees verder

bron: jgz.captize.nl


woensdag 3 september, 2014

Scholen, kom uit die kramp

Door Jan van Rossum om 13:42 uur
Trefwoord(en):

We zijn zo gewend aan hoe het onderwijs is georganiseerd dat we gestopt zijn erover na te denken. Het kán anders, zegt ondernemer Claire Boonstra, je moet kijken naar hoe je een kind ‘aanzet’.
lees verder

bron: Trouw 3-9-2014

dinsdag 2 september, 2014

Waarom beloningssystemen in de opvoeding niet werken

Door Jan van Rossum om 14:29 uur
Trefwoord(en):

Je kunt stickers plakken en goed gedrag betalen met klinkende munt. Soms heeft dat snel effect. En toch is het een slechte opvoed-methode, vindt Justine Mol.
lees verder
bron: http://www.oudersonline.nl
of kijk op de website van: www.justinemol.nl

maandag 11 augustus, 2014

Scholen ‘gematigd positief’over passend onderwijs

Door Jan van Rossum om 09:52 uur
Trefwoord(en):

Scholen die een jaar eerder zijn begonnen met het zogeheten ‘passend onderwijs’ zijn gematigd positief. De pioniers zijn te spreken over de financiële vrijheid die ze kregen en de snelheid waarmee ze zorgleerlingen kunnen helpen. Dit blijkt uit een rondgang van de Volkskrant langs directeuren, rectoren en andere schoolbestuurders.
lees verder
bron: Volkskrant.nl 16-7-2014

lees ook: Ivo Mijland over DSM-5 en passend onderwijs: Ivo Mijland, auteur van het onlangs verschenen boek ‘Ik ben toch té gek!’ (in bestelling voor de mediatheek) vindt dat we ons moeten richten op wat kinderen kunnen in plaats van wat niet. En niet in disorders denken waar de DSM-5 vol mee staat. Wat de DSM-5 koppelt veel gedrag aan gekte, vindt hij. “We moeten kinderen omarmen in plaats van problematiseren. Op deze manier komen alle kinderen in Passend Onderwijs tot hun recht. Want pas als wij geloven in het kind, gaat hij of zij ook in zichzelf geloven.”
lees verder
bron: othoconsult.nl 11-8-2014

17 - 22 november: Week van Kinderen Veilig

Door Jan van Rossum om 09:12 uur
Trefwoord(en):

In de Week van Kinderen Veilig van 17 tot en met 22 november worden alle krachten gebundeld om kindermishandeling terug te dringen. Taskforce kindermishandeling en seksueel misbruik organiseert deze week en heeft een aparte website geopend.
Jaarlijks worden 119.000 kinderen mishandeld. Gemiddeld krijgt één kind in elke schoolklas te maken met een vorm van kindermishandeling. Hierbij gaat het niet alleen om fysieke mishandeling maar ook om emotionele en fysieke verwaarlozing, seksueel misbruik, getuige zijn van huiselijk geweld en vechtscheidingen. De Week van Kinderen Veilig is een maatschappelijk appèl om elke vorm van kindermishandeling te stoppen, met hulp en inzet van iedereen.
lees verder

Pagina 1 van 47  1 2 3 >  Last »