RSS Pedagogiek

maandag 15 september, 2014

Bert Prinsenprijs 2014 voor aanstormend pedagogisch talent

Door Jan van Rossum om 07:16 uur
Trefwoord(en): ,

Om de kwaliteit van de preventieve zorg voor jeugd blijvend onder de aandacht te brengen is de Bert Prinsenprijs in het leven geroepen. Ben je of ken je een aanstormend pedagogisch talent met een veelbelovend nieuw initiatief in de opvoedingsondersteuning? Meld deze dan aan voor de Bert Prinsenprijs!
lees verder

bron: jgz.captize.nl


woensdag 3 september, 2014

Scholen, kom uit die kramp

Door Jan van Rossum om 13:42 uur
Trefwoord(en):

We zijn zo gewend aan hoe het onderwijs is georganiseerd dat we gestopt zijn erover na te denken. Het kán anders, zegt ondernemer Claire Boonstra, je moet kijken naar hoe je een kind ‘aanzet’.
lees verder

bron: Trouw 3-9-2014

dinsdag 2 september, 2014

Waarom beloningssystemen in de opvoeding niet werken

Door Jan van Rossum om 14:29 uur
Trefwoord(en):

Je kunt stickers plakken en goed gedrag betalen met klinkende munt. Soms heeft dat snel effect. En toch is het een slechte opvoed-methode, vindt Justine Mol.
lees verder
bron: http://www.oudersonline.nl
of kijk op de website van: www.justinemol.nl

maandag 11 augustus, 2014

Scholen ‘gematigd positief’over passend onderwijs

Door Jan van Rossum om 09:52 uur
Trefwoord(en):

Scholen die een jaar eerder zijn begonnen met het zogeheten ‘passend onderwijs’ zijn gematigd positief. De pioniers zijn te spreken over de financiële vrijheid die ze kregen en de snelheid waarmee ze zorgleerlingen kunnen helpen. Dit blijkt uit een rondgang van de Volkskrant langs directeuren, rectoren en andere schoolbestuurders.
lees verder
bron: Volkskrant.nl 16-7-2014

lees ook: Ivo Mijland over DSM-5 en passend onderwijs: Ivo Mijland, auteur van het onlangs verschenen boek ‘Ik ben toch té gek!’ (in bestelling voor de mediatheek) vindt dat we ons moeten richten op wat kinderen kunnen in plaats van wat niet. En niet in disorders denken waar de DSM-5 vol mee staat. Wat de DSM-5 koppelt veel gedrag aan gekte, vindt hij. “We moeten kinderen omarmen in plaats van problematiseren. Op deze manier komen alle kinderen in Passend Onderwijs tot hun recht. Want pas als wij geloven in het kind, gaat hij of zij ook in zichzelf geloven.”
lees verder
bron: othoconsult.nl 11-8-2014

17 - 22 november: Week van Kinderen Veilig

Door Jan van Rossum om 09:12 uur
Trefwoord(en):

In de Week van Kinderen Veilig van 17 tot en met 22 november worden alle krachten gebundeld om kindermishandeling terug te dringen. Taskforce kindermishandeling en seksueel misbruik organiseert deze week en heeft een aparte website geopend.
Jaarlijks worden 119.000 kinderen mishandeld. Gemiddeld krijgt één kind in elke schoolklas te maken met een vorm van kindermishandeling. Hierbij gaat het niet alleen om fysieke mishandeling maar ook om emotionele en fysieke verwaarlozing, seksueel misbruik, getuige zijn van huiselijk geweld en vechtscheidingen. De Week van Kinderen Veilig is een maatschappelijk appèl om elke vorm van kindermishandeling te stoppen, met hulp en inzet van iedereen.
lees verder

dinsdag 24 juni, 2014

Congres: ik ben toch te gek 24-11-2014

Door Jan van Rossum om 15:09 uur
Trefwoord(en):

26 november 2014 - Congres Content organiseert samen met kennispartners Combinatie Jeugdzorg en Ortho Consult op woensdag 26 november 2014 het congres ‘Ik ben toch té gek!’ Dit congres laat deelnemers zien, horen en ervaren(!) dat Passend Onderwijs juist een kans is voor kinderen om ‘erbij’ te blijven horen, ook als ze anders zijn dan anderen. 
meer lezen en inschrijven

Onlangs verscheen ook het boek van Ivo Mijland Ik ben toch te gek: een positieve kijk op passend onderwijs.

lees ook: recensie van Berthold Gunster over het boek “Ik ben toch te gek.” Hij is grondlegger van het begrip ‘omdenken’. Met zijn organisatie Ja-­‐maar® geeft hij trainingen, seminars en workshops aan bedrijven en particulieren.

Ortho inside: digitaal op de hoogte

Door Jan van Rossum om 14:59 uur
Trefwoord(en):

Hierbij de link naar de Maandelijkse Nieuwsbrief van Ortho Consult waarop een abonnement genomen kan worden:

Nieuwsbrief Ortho Consult

Ivo Mijland over DSM-5 en Passend Onderwijs

Door Jan van Rossum om 14:27 uur
Trefwoord(en): ,

Ivo Mijland, auteur van het onlangs verschenen boek Ik ben toch té gek! vindt dat we ons moeten richten op wat kinderen wél kunnen in plaats van wat niet. En niet in disorders denken waar de DSM-5 vol mee staat. Want de DSM-5 koppelt veel gedrag aan gekte, vindt hij. “We moeten kinderen die anders zijn omarmen in plaats van problematiseren. Op deze manier komen alle kinderen in Passend onderwijs tot hun recht. Want pas als wij geloven in het kind, gaat hij of zij ook in zichzelf geloven.
lees verder
bron: Ortho Consult Nieuws 24-6-2014


woensdag 11 juni, 2014

6 pestprojecten, wat is het verschil?

Door Jan van Rossum om 10:30 uur
Trefwoord(en):

Ze heten Kanjertraining, Taakspel of PRIMA. Eén van de anti-pestmethodes die staatssecretaris Dekker vandaag voorlopig goedkeurde kan vanaf het schooljaar 2015-2016 ook op de school van uw kinderen worden ingesteld. Maar hoe werken ze en wat is eigenlijk het verschil?
lees verder

bron: Nos.nl 27-5-2014

lees ook: Elke school krijgt een anti-pest coordinator (Volkskrant.nl 27-5-2014)

Generatie Y is niet lui, maar moe van de excellentiedruk

Door Jan van Rossum om 10:18 uur
Trefwoord(en):

Jongeren krijgen constant te horen dat ze moeten excelleren, geen genoegen mogen nemen met zesjes. Ze krijgen het verwijt lui te zijn als ze daar voor passen. Maar dat is onterecht, want ze maken andere keuzes dan hun ouders. Niet meer voor rijker, meer en groter.

“Ons ogenschijnlijke gebrek aan keuze’s komt niet door een afwezigheid van interesse, lef of motivatie, maar door een angst niet aan de verwachtingen die ons ingeprent zijn te kunnen voldoen”

lees verder

bron: Trouw De Verdieping 11-6-2014

Toekomst bestendig onderwijs niet gebaat bij haast

Door Jan van Rossum om 10:00 uur
Trefwoord(en):

Jongeren hebben niet alleen 21e-eeuwse vaardigheden nodig, maar ook een houding die al terug te vinden is in de eerste eeuw. Het onderwijs vraagt om ”slow education”, stellen Steef de Bruijn, Dick van Meeuwen en Piet Murre.
lees verder

bron: Reformatorisch Dagblad (R.D.nl) 11-6-2014

Pesten is natuurlijke gedrag en niet alleen voor mensen

Door Jan van Rossum om 09:53 uur
Trefwoord(en):

Sarren, treiteren en iemand buitensluiten is niet alleen aan mensen voorbehouden. Ook bij andere primaten komt pestgedrag voor. Evolutionair psycholoog Mark van Vugt over de psychologie van het pesten.
lees verder

bron: Volkskrant.nl 11-6-2014

woensdag 7 mei, 2014

themanummer De groene Amsterdammer “Hoe goed is ons onderwijs nog?”

Door Jan van Rossum om 11:57 uur
Trefwoord(en):

Het themanummer van de Groene Amsterdammer “Hoe goed is ons onderwijs nog?” van 24 april 2014 bevat de volgende artikelen:

. Oorlog om talent (Hoe landen en onderwijsinstellingen in de greep kwamen van een waanidee)
. De scheve toren van Pisa (De onderwijsranglijsten moeten we niet klakkeloos geloven, ze tonen een fractie van de werkelijkheid)
. Een school van stand ( Het Haganum krijgt kleur, want langzaam maar zeker gaan ook allochtone leerlingen naar het gymnasium)
. De indiase les ( De jonge bevolking moet straks massaal aan de universiteit kunnen gaan studeren)
. Trainen voor de toets (De Cito-toets houdt ouders en scholen in de greep))
. De finse les (Door in minder lestijd betere resultaten te boeken kwam Finland aan de top van de internationale ranglijsten)
. Slimme meiden 25 jaar later (13 vrouwelijke jaarclubgenoten werden elkaars steun en toeverlaat op de TU Delft)
. Excelleren op de basischool (De gelijkheidsdeken die volgens staatssecretaris Dekker het onderwijs benauwt, hebben scholen allang afgeworpen)
. De excellente leraar (Als er geen slimme docenten bij komen, dan laten we slimme leerlingen in de kou staan)
. De duitse les (Later splitsen naar onderwijsniveau is gunstig voor alle leerlingen, blijkt op een onorthodoxe Gesamtschule)
. Excellent in een achterstandswijk (Basisschool Het Mozaïek haalt het beste uit de kinderen)
. Een mislukte onderwijsverbetering (Hoe de ‘stille revolutie van Asscher’ aan ferme jongenstaal ten onder ging. ‘Leerkrachten werden gekleineerd’.)
. Ouders schieten in de stress (Wat te doen als in groep 7 het woord vmbo valt?)
. De opmars van de vrije school in China (Voor een groeiend aan chinezen vormt het antroposofisch onderwijs een alternatief voor mechanisch stampwerk)
. Tijd voor een nieuwe schoolstrijd (We kunnen de neerwaarse spiraal stoppen door meer ruimte te geven aan private financiering)
. De klas thuis ( Les geven? Dat kunnen we thuis beter, denken steeds meer ouders. Staatssecretaris Dekker wil er een stokje voor steken)
. Tweetalig opleiden (Aardrijkskunde en geschiedenis in het engels geven; veel ouders vinden dat een goed idee)
. De engelse les ( Het staatsonderwijs in GB verkeert in crisis)
. Een nieuwe school (Het nieuwe Hyperio Lyseum wil een school zijn voor leergierige kinderen)
. De amerikaanse les (Studenten steken zich minder gemakkelijk in torenhoge schulden. Online colleges moeten goedkope oplossingen bieden)
. Bildung als ideaal (Waarom eenzijdig klaarstomen voor de arbeidsmarkt niet werkt)
. Minder hippe onzing, graag (Iets meer algemene vorming zou zo gek nog niet zijn)
. Vrijheid en mogelijkheden (Voor Azië hoeven we niet bang te zijn, wel voor onze eigen domheid)
. Angst voor domheid (Er kunnen ook te veel mensen aar de universiteit gaan)
. De dappere film-leraar (In werkelijkheid hebben leraren niet één klas onbegrepen tieners, maar een stuk of vier, vijf)

maandag 28 april, 2014

We ontnemen de kinderen de kans om zichzelf te ontdekken

Door Jan van Rossum om 12:34 uur
Trefwoord(en):

Het belang van vrij spelen wordt onderschat door ouders, waarschuwt de Amerikaanse psycholoog Peter Gray. ‘Ouders die er steeds bovenop zitten, doen hun kind tekort.’
lees verder
bron: Trouw De Verdieping 28-4-2014

woensdag 23 april, 2014

Website voor eerste hulp bij digitaal pesten

Door Jan van Rossum om 08:54 uur
Trefwoord(en): ,

Kinderen, ouders en leraren kunnen vanaf vandaag terecht op de website www.digitaalpesten.nl voor eerste hulp bij digitaal pesten. Staatssecretaris Dekker van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en Kinderombudsman Marc Dullaert lanceren met deze website een platform tegen cyberpesten.
lees verder
bron: Rijksoverheid.nl 16-4-2014
lees ook: pesterijen op schoolpelin hebben zeker 40 jaar effect
bron: Scientias.nl 18-4-2014
en Pesten hoort er gewoon bij
bron: Spitsnieuws.nl 23-4-2014

Pagina 1 van 47  1 2 3 >  Last »