RSS Leraar Basisonderwijs

dinsdag 20 mei, 2014

Kerntitels Kinderboekenweek 2014

Door Jan van Rossum om 14:14 uur
Trefwoord(en):

De kerntitels voor de 60ste Kinderboekenweek (1-12 oktober 2014) zijn bekend. Het thema is Lang zal je lezen! en het motto is Feest!
bron: Leesplein.nl
lees verder

Minder segregatie scholen, maar winst fragiel

Door Jan van Rossum om 14:10 uur
Trefwoord(en):

De segregatie in het basisonderwijs is geheel tegen de tendens en verwachtingen in de laatste jaren licht gedaald. Volgens Forum, instituut voor multiculturele vraagstukken, is die winst vooral te danken aan pilots in twaalf grote steden. “Daaruit blijkt dat er met gericht beleid een wereld te winnen is.”
bron: Trouw de Verdieping 20-5-2014
lees verder

Schoolmeester leidt bezig aan comeback

Door Jan van Rossum om 14:04 uur
Trefwoord(en):


Het aantal meesters op de basisschool is de laatste jaren afgenomen, maar pabo’s lijken er nu langzaam in te slagen meer mannelijke studenten te werven. Dat blijkt uit cijfers van het ministerie van Onderwijs, schrijft de Volkskrant.
bron: Trouw De Verdieping, 20-5-2014
lees verder

Nieuwe basisschool leidt op tot geluk

Door Jan van Rossum om 14:00 uur
Trefwoord(en):

Als de minister van onderwijs ermee akkoord gaat, komt er waarschijnlijk een nieuw type in basisschool Amstelveen, dat zichzelf ‘School of Understanding’ noemt. De initiatiefnemers zeggen dat de leerlingen wordt geleerd productief te zijn, een bijdrage te leveren aan de samenleving en gelukkig te wezen (want gelukkige mensen zijn het productiefst). Aan de gemeenteraad is door B&W voorgesteld de nieuwe school op het gemeentelijke scholenplan te zetten, wat inhoudt dat Amstelveen in de toekomst voor huisvesting moet zorgen.
bron: Amstelveen.blog.nl 19-5-2014
lees verder

woensdag 7 mei, 2014

themanummer De groene Amsterdammer “Hoe goed is ons onderwijs nog?”

Door Jan van Rossum om 11:57 uur
Trefwoord(en):

Het themanummer van de Groene Amsterdammer “Hoe goed is ons onderwijs nog?” van 24 april 2014 bevat de volgende artikelen:

. Oorlog om talent (Hoe landen en onderwijsinstellingen in de greep kwamen van een waanidee)
. De scheve toren van Pisa (De onderwijsranglijsten moeten we niet klakkeloos geloven, ze tonen een fractie van de werkelijkheid)
. Een school van stand ( Het Haganum krijgt kleur, want langzaam maar zeker gaan ook allochtone leerlingen naar het gymnasium)
. De indiase les ( De jonge bevolking moet straks massaal aan de universiteit kunnen gaan studeren)
. Trainen voor de toets (De Cito-toets houdt ouders en scholen in de greep))
. De finse les (Door in minder lestijd betere resultaten te boeken kwam Finland aan de top van de internationale ranglijsten)
. Slimme meiden 25 jaar later (13 vrouwelijke jaarclubgenoten werden elkaars steun en toeverlaat op de TU Delft)
. Excelleren op de basischool (De gelijkheidsdeken die volgens staatssecretaris Dekker het onderwijs benauwt, hebben scholen allang afgeworpen)
. De excellente leraar (Als er geen slimme docenten bij komen, dan laten we slimme leerlingen in de kou staan)
. De duitse les (Later splitsen naar onderwijsniveau is gunstig voor alle leerlingen, blijkt op een onorthodoxe Gesamtschule)
. Excellent in een achterstandswijk (Basisschool Het Mozaïek haalt het beste uit de kinderen)
. Een mislukte onderwijsverbetering (Hoe de ‘stille revolutie van Asscher’ aan ferme jongenstaal ten onder ging. ‘Leerkrachten werden gekleineerd’.)
. Ouders schieten in de stress (Wat te doen als in groep 7 het woord vmbo valt?)
. De opmars van de vrije school in China (Voor een groeiend aan chinezen vormt het antroposofisch onderwijs een alternatief voor mechanisch stampwerk)
. Tijd voor een nieuwe schoolstrijd (We kunnen de neerwaarse spiraal stoppen door meer ruimte te geven aan private financiering)
. De klas thuis ( Les geven? Dat kunnen we thuis beter, denken steeds meer ouders. Staatssecretaris Dekker wil er een stokje voor steken)
. Tweetalig opleiden (Aardrijkskunde en geschiedenis in het engels geven; veel ouders vinden dat een goed idee)
. De engelse les ( Het staatsonderwijs in GB verkeert in crisis)
. Een nieuwe school (Het nieuwe Hyperio Lyseum wil een school zijn voor leergierige kinderen)
. De amerikaanse les (Studenten steken zich minder gemakkelijk in torenhoge schulden. Online colleges moeten goedkope oplossingen bieden)
. Bildung als ideaal (Waarom eenzijdig klaarstomen voor de arbeidsmarkt niet werkt)
. Minder hippe onzing, graag (Iets meer algemene vorming zou zo gek nog niet zijn)
. Vrijheid en mogelijkheden (Voor Azië hoeven we niet bang te zijn, wel voor onze eigen domheid)
. Angst voor domheid (Er kunnen ook te veel mensen aar de universiteit gaan)
. De dappere film-leraar (In werkelijkheid hebben leraren niet één klas onbegrepen tieners, maar een stuk of vier, vijf)

dinsdag 6 mei, 2014

Steeds minder mannen geven les op de basisschool

Door Jan van Rossum om 13:00 uur
Trefwoord(en):

Sinds 2003 is het percentage mannen voor de klas in het primair onderwijs gedaald van 22,8 procent tot 15, 5 procent in 2012. Uit een CNV-onderzoek blijkt dat 57 procent van de mannelijke leerkrachten op de basisschool zich wel eens alleen voelt tussen zijn vrouwelijke collega’s.
lees verder
bron: Trouw De Verdieping 6-5-2014
lees ook: Meester laat basisschool steeds vaker links liggen
bron: Trouw De Verdieping 7-5-2014

maandag 28 april, 2014

We ontnemen de kinderen de kans om zichzelf te ontdekken

Door Jan van Rossum om 12:34 uur
Trefwoord(en):

Het belang van vrij spelen wordt onderschat door ouders, waarschuwt de Amerikaanse psycholoog Peter Gray. ‘Ouders die er steeds bovenop zitten, doen hun kind tekort.’
lees verder
bron: Trouw De Verdieping 28-4-2014

woensdag 23 april, 2014

Website voor eerste hulp bij digitaal pesten

Door Jan van Rossum om 08:54 uur
Trefwoord(en): ,

Kinderen, ouders en leraren kunnen vanaf vandaag terecht op de website www.digitaalpesten.nl voor eerste hulp bij digitaal pesten. Staatssecretaris Dekker van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en Kinderombudsman Marc Dullaert lanceren met deze website een platform tegen cyberpesten.
lees verder
bron: Rijksoverheid.nl 16-4-2014
lees ook: pesterijen op schoolpelin hebben zeker 40 jaar effect
bron: Scientias.nl 18-4-2014
en Pesten hoort er gewoon bij
bron: Spitsnieuws.nl 23-4-2014

Tablet slecht voor ontwikkeling kind

Door Jan van Rossum om 08:50 uur
Trefwoord(en): ,

Het overmatig gebruik van tablets en smartphones is funest voor het concentratievermogen en de motoriek van kinderen. Dat stelden leraren tijdens de conferentie van de Britse Association of Teachers en Lecturers in Manchester. Met deze uitspraken staat Goorhuis lijnrecht tegenover Maurice de Hond. Hij is met zijn zogenoemde Steve Jobs-scholen juist voorstander van het gebruik van tablets voor jonge kinderen. Zijn methode, genaamd Onderwijs voor Nieuwe Tijd (O4NT), wordt inmiddels al op meer dan twintig scholen in Nederland toegepast.
lees verder
bron: Autmatiseringsgids 17-4-2014
lees ook: Ipad is voor kleuters niet slechter dan stoepkrijt of blokkendoos
bron: Trouw De Verdieping 23-4-2014



Kinderen slaan vaker een klas over

Door Jan van Rossum om 08:33 uur
Trefwoord(en):

Op de basischolen is de doorstroom van kinderen de afgelopen jaren versneld, door de individuele aanpak en de opmars van het ‘excellentie-denken’.
lees verder
bron: Trouw de Verdieping 23-4-2014

dinsdag 15 april, 2014

Waarom verlaten leraren het onderwijs?

Door Jan van Rossum om 13:07 uur
Trefwoord(en):

Het leraarschap heeft niet zulke beste papieren: de helft van de jonge leerkrachten geeft in een onderzoek aan weleens aan stoppen te denken. Het werk valt hen te zwaar. Veel jonger leerkrachten vinden dat ze een eenzame baan hebben: ze staan alleen in de klas voor enkele tientallen leerlingen die meer of minder leergierig zijn en meer of minder de rust verstoren.
lees verder

bron: Friesch Dagblad 15-4-2014

Pesten: is een protocol de oplossing?

Door Jan van Rossum om 12:51 uur
Trefwoord(en):

Pesten staat op de agenda, dankzij het controversiële televisieprogramma Project P van RTL én het is aanstaande zaterdag (19 april) De Dag tegen het Pesten. Soms gaat pesten zover dat kinderen thuis zitten omdat naar school gaan geen optie meer is. Katinka Slump is advocaat onderwijsrecht en komt op voor de kinderen die niet meer naar school kunnen omdat de situatie te onveilig is.
lees en luister verder
bron: 1Vandaag 15-4-2014
lees ook: Niemand weet of al die methodes tegen pesten ook helpen. (Trouw De Verdieping 17-4-2013)

Die lerarenopleiding is echt moeilijk geworden

Door Jan van Rossum om 10:59 uur
Trefwoord(en):

Nog nooit stopten zoveel studenten met de pabo. “Het is echt pittig geworden en ik vind dat uitstekend”.
bron: NCR-Handelsblad 11-4-2014, p. 6
log in voor de hele tekst van dit artkel via de databank Lexis Nexis.
Het artikel kan eenvoudig gevonden worden door in het zoekveld de titel in te typen (= lerarenopleiding is echt moeilijk geworden)
lees ook: Studenten van de pabo haken vaker af (bron: Algemene OnderwijsBond 9-4-2014)


maandag 14 april, 2014

16 april Soest “Het einde van de opvoeding”, lezing Jan Geurtz

Door Jan van Rossum om 14:40 uur
Trefwoord(en):


16 april: Democratische school “De Ruimte”, Insingerstraat 39, Soest.
Tijdens de lezing laat Jan Geurtz zien dat de crisis in de dagelijkse praktijk van het opvoeden veroorzaakt wordt door een fundamentele fout in ons basisprincipe van het opvoeden. Terwijl we ons als ouders/docenten/begeleiders verantwoordelijk voelen voor het latere levensgeluk van onze kinderen/studenten, zijn we juist bezig hun huidige en toekomstige geluk te dwarsbomen.
lees verder
bron: FB 14-4-2014

dinsdag 8 april, 2014

Nieuwe website gelanceerd: uitdagentotgesprek.nl

Door Jan van Rossum om 12:55 uur
Trefwoord(en):

Heb jij kinderen in je kleuterklas of peutergroep die nog weinig zeggen? En wil je weten hoe je die kunt verleiden tot praten? lees verder
website

Bron: Taalunieversum 4-4-2014

Pagina 3 van 31  <  1 2 3 4 5 >  Last »