RSS Leraar Basisonderwijs

dinsdag 25 november, 2014

Onderzoek: Prentenboeken voorlezen draagt bij aan reken-wiskundige ontwikkeling van kleuters

Door Jan van Rossum om 11:34 uur
Trefwoord(en):

Prentenboeken kunnen een heel goede bijdrage leveren aan de reken-wiskundige ontwikkeling van kleuters. Uit het buitenland kwamen daarvoor al langer aanwijzingen, nu blijkt dit ook uit Nederlands onderzoek door prof. dr. Marja van den Heuvel-Panhuizen (Universiteit Utrecht).
lees verder

bron: Leesplein.nl 19-11-2014

Week van de mediawijsheid 21-28 november: rechten van het kind centraal

Door Jan van Rossum om 11:14 uur
Trefwoord(en):

Met de Week van de Mediawijsheid vraagt Mediawijzer.net van 21 t/m 28 november aandacht voor het belang van mediawijsheid voor kinderen en hun omgeving. Kinderen groeien op met internet, tablets en smartphones. De mediasamenleving biedt hen kansen en leidt tegelijkertijd ook tot vragen over de rechten, plichten en mogelijkheden van kinderen, hun opvoeders en media. Daarom staan dit jaar de rechten van het kind centraal.
lees verder

bron: weekvandemediawijsheid.nl

woensdag 19 november, 2014

Leren kinderen nog wel de juiste dingen op school?

Door Jan van Rossum om 11:43 uur
Trefwoord(en):

Zouden kinderen op school meer aandacht moeten besteden aan het programmeren van computers? Of aan Chinees in plaats van Engels? Staatssecretaris Dekker (onderwijs) vraagt zich af of kinderen nog wel de juiste dingen leren om hen voor te bereiden op de toekomst. Hij mist een samenhangende visie over de inhoud van het onderwijs en roept mensen op om ideeën met hem te delen via sociale media onder de noemer #onderwijs2032.
lees verder

bron: Trouw: De Verdieping 19-11-2014

maandag 17 november, 2014

Schoolkeuze bepaalt onze toekomst niet

Door Jan van Rossum om 12:50 uur
Trefwoord(en):

Niet de kleur van je huid of van je basisschool is bepalend voor de plek waar je belandt, maar de sociale en economische positie van je ouders.
lees verder

bron: Volkskrant.nl 17-11-2014

dinsdag 11 november, 2014

Ben je boos? Praat erover in de klas!

Door Jan van Rossum om 15:20 uur
Trefwoord(en):

Kinderen die sociaal emotioneel leren, presteren beter en pesten niet. Dat zien gedragsdeskundigen en psychologen in binnen- en buitenland.
lees verder

bron: Trouw: De Verdieping 11-11-2014

Ervaren leerkracht is écht beter

Door Jan van Rossum om 14:51 uur
Trefwoord(en):

Het is nu ook wetenschappelijk bewezen: je kind kan het beste in de groep zitten bij een juf of meester die al dertig jaar voor de klas staat. Ervaren leerkrachten zorgen namelijk voor betere prestaties van kinderen, dat meldt NRC Next vanochtend.
lees verder

bron: nrc.nl 6-11-2014

woensdag 5 november, 2014

Samenstelling klas maakt niet uit voor leerprestaties

Door Jan van Rossum om 09:51 uur
Trefwoord(en):

Het maakt niet uit voor de leerprestaties of een basisschoolklas een ‘ingewikkelde’ samenstelling heeft met bijvoorbeeld veel zorgleerlingen, achterstandsleerlingen of bollebozen. Een klassensamenstelling met veel verschillende soorten leerlingen, zorgt niet voor slechtere toetsresultaten bij rekenen/wiskunde en begrijpend lezen.
lees verder

bron: aob.nl 28-10-2014

donderdag 30 oktober, 2014

Wat is de sleutel tot gedrag? Effectief communiceren met kinderen

Door Jan van Rossum om 14:29 uur
Trefwoord(en):

Wat is de sleutel tot gedrag?  Ruben en Jasper zitten bij elkaar in de klas. Hun moeders houden er verschillende opvoedmethodes op na. Natuurlijk houden ze ondanks het verschil in benadering wel veel van hun eigen kind.
lees verder

bron: how2talk2kids.nl, effectief communiceren met kinderen
30-10-2014

dinsdag 28 oktober, 2014

Hebben kinderen recht op mediawijsheid?

Door Jan van Rossum om 15:06 uur
Trefwoord(en):

De wijze waarop we met elkaar communiceren is de laatste jaren ingrijpend veranderd. Vrijwel iedereen is via een smartphone, laptop en tablet voortdurend met elkaar en met het internet verbonden. Ook kinderen. Zij maken volop gebruik van alle mogelijkheden die de nieuwe mediaplatformen ons bieden. Het gebruik van media door en voor kinderen blijft bovendien stijgen en kinderen gaan steeds jonger, vaker en langer online. De meeste kinderen beschouwen directe toegang tot internet inmiddels ook als vanzelfsprekend.
Vanwege deze razendsnelle ontwikkelingen is het tijd dat we nadenken over welke kaders wij (opvoeders, docenten, overheid, industrie, mediamakers) nodig hebben om kinderen optimaal en in veiligheid te kunnen laten bewegen en ontwikkelen in deze nieuwe samenleving vol media.
lees verder

bron: ictnieuws.nl 28-10-2014

maandag 27 oktober, 2014

Autismeklas werpt onderwijs terug in verleden

Door Jan van Rossum om 14:14 uur
Trefwoord(en):

Aparte klassen voor autisten zijn een slechte ontwikkeling voor het onderwijs… De klas moet juist een afspiegeling van de maatschappij zijn (opiniestuk)
lees verder

bron: http://www.joop.nl/opinies  19-10-2014

Onderzoek apen geeft inzicht in pesten op school

Door Jan van Rossum om 14:04 uur
Trefwoord(en):

Dat het gepest op scholen soms ernstige gevolgen kan hebben bleek vorige week op een school in Voorburg, waar een jongen werd doodgestoken. En gister zei onder andere het Nederlands Jeugdinstituut dat van school veranderen niet helpt voor gepeste kinderen. Maar waarom pesten kinderen überhaupt?
lees (kijk) verder  = video
bron: NPO 21-10-2014

lees ook: Andere school bij pesten helpt niet
bron: NOS 19-10-2014

woensdag 8 oktober, 2014

Opbrengstgericht werken met kleuters zonder de CITO-toets

Door Jan van Rossum om 13:10 uur
Trefwoord(en):

Begin november 2013 is door de Tweede Kamer bevestigd dat scholen vrij zijn in de manier waarop ze bij hun kleuters de ontwikkeling willen toetsen. De afname van de Cito-toetsen is geen verplichting maar een vrije keuze. Dit instrument leidt bij onderbouwleraren veelal tot bezwaren ten aanzien van de wijze van afname en de interpretatie van de resultaten. Maar nog meer dan deze bezwaren belichaamt de Cito-toets alles waar onderbouwleraren het niet mee eens zijn, namelijk: een kleuter aan een tafeltje met een papier voor zich en een potlood in zijn hand. Kleuters horen in hun visie te leren door te spelen in een rijke omgeving en ‘lesjes’ zijn speelse activiteiten.
lees verder

bron: wij-leren.nl

Codeweek 11 - 16 oktober

Door Jan van Rossum om 12:56 uur
Trefwoord(en):

Het is nieuw én Nederland doet ook mee: de Europese Codeweek. Ook wij zijn actief: Pauline Maas heeft namens Bureau Jeugd & Media in opdracht van Kennisnet/Mijn Kind Online een heel mooi pakket gemaakt. Op 10 oktober komt ook de bijbehorende website online: http://www.codekinderen.nl
lees verder

bron: Bureau Jeugd en Media 1-10-2014

Conferentie passend onderwijs en (hoog)begaafdheid 12 november

Door Jan van Rossum om 12:51 uur
Trefwoord(en):

Op 11 en 12 november organiseert het Informatiepunt Onderwijs & Talentontwikkeling (SLO) in opdracht van het Ministerie van OCW de conferentie ‘Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid’.
lees verder

Leerlingen komen op school nauwelijks toe aan lezen

Door Jan van Rossum om 12:33 uur
Trefwoord(en):

a, nu is het - geheel volgens het thema - ‘Feest’ tijdens de zestigste Kinderboekenweek. Maar als de vlaggetjes zijn opgeborgen komen leerlingen op veel basisscholen nauwelijks nog toe aan lezen. (aldus kinderboekenschrijver Jacues Vriens)
lees verder

bron: Eindhovens Dagblad 2-10-2014

Pagina 1 van 32  1 2 3 >  Last »